ANWB Automaatje dreigt er komen te komen. Zie het gemeenteraadsvoorstel dat in september besproken wordt en vastgesteld (hopen we).
Het PSD bestuur is uitgenodigd door een groepje ambtenaren as maand november:
“ “We zetten in op passende alternatieven als voorliggende vervoersvoorziening voor de inwoner Door het realiseren van passende voorliggende vervoersmogelijkheden voor onze inwoners, waarbij ze zonder indicatie binnen de gemeentegrens gereisd kan worden, kunnen ze blijven participeren in onze samenleving. Naast de bestaande Buurtbus onderzoeken we of we een aanvullende vervoerservice kunnen realiseren waarbij vrijwilligers minder mobiele inwoners tegen vergoeding vervoeren. Hiermee bieden we de kwetsbare inwoner, die ook voor korte ritten afhankelijk is van een vervoersmiddel, een passend en betaalbaar alternatief. Daarnaast sluiten we aan bij een eerder advies van de ASD uit 2018, waarbij ze het college vraagt om alternatieven te onderzoeken voor de korte (dure) ritten binnen Dronten. De ASD vindt een dienst, zoals Automaatje onmisbaar voor onze gemeente.”.
Hoe werkt ANWB AutoMaatje?

ANWB AutoMaatje is een vervoerservice waarbij vrijwillige chauffeurs minder mobiele plaatsgenoten vervoeren. Heb jij af en toe hulp nodig? We leggen je uit hoe ANWB AutoMaatje werkt.
In het kort uitgelegd
ANWB AutoMaatje is een samenwerking tussen ANWB en een groot aantal gemeenten in Nederland die zich hebben aangemeld als AutoMaatje servicepunt. Bij de deelnemende gemeenten kan je terecht voor meer informatie en hulpvragen. Ook kan je je daar direct aanmelden als deelnemer of vrijwilliger. Goed om te weten: je hoeft geen ANWB-lid te zijn om te gebruik te mogen maken van ANWB AutoMaatje.
Nadat je als deelnemer een aanvraag voor een rit hebt ingediend, zoekt jouw AutoMaatje servicepunt een geschikte chauffeur voor de dag en het tijdstip waarop je de rit nodig hebt.
Wat kost ANWB AutoMaatje?
Je betaalt de vrijwilliger een onkostenvergoeding van € 0,35 per kilometer (vanaf en tot aan het huisadres van de chauffeur) en eventuele parkeerkosten. De vergoeding betaal je rechtstreeks aan de vrijwilliger, direct aan het einde van de rit.
Vooraf, bij het inplannen van de rit, krijg je een inschatting van de vergoeding aan de hand van het verwachte aantal kilometers dat de vrijwilliger voor je gaat rijden.
Waarom een enquête door PSD?
Dat komt zo: Onze voorganger de Bijenkorf is met leden van PCOB en KBO betrokken geweest bij de invoering van de buurtbus. Daarbij werd duidelijk dat mensen met een bepaalde handicap of om andere reden geen eigen vervoer hebben en de buurtbus voor hen te ver weg stopt. Provincie en gemeente zien geen taak voor openbaar vervoer in de wijken en buurten.
PSD kent het thema Mobiliteit niet voor niets. En daarom heeft het bestuur contact opgenomen met de verantwoordelijk wethouder sociaal domein Peter Duvekot. Deze staat niet afwijzend naar de wens van PSD om tot realisatie te komen maar vindt dat er eerst gekeken moet worden naar de mogelijke behoefte. Terecht want door de ANWB wordt vereist dat er een part time betaald coördinator moet zijn. Dat kan de gemeente geld kosten en er moet bezuinigd gaan worden.
Het PSD bestuur en de partners in het Platform hebben het project aangewezen als een van eerste activiteiten na de start van het PSD per 1 september j.l. Wachten op de gemeente om te kijken naar de behoefte aan Automaatje kan lang duren. Reden voor ANBO-PCOB-Dronten en KBO Dronten deel te nemen in het voorstel van het bestuur PSD om zelf een enquête uit te voeren. We hopen dat veel inwoners willen reageren naast de leden van beide seniorenverenigingen.